torsdag 18 mars 2021

vi väntar på våren




Nu har han fått flytta in. Påsktuppen Ture.
Det är dags för honom att pryda vårt hem under några veckor.
Han är stor, färgglad och mäktig. Älskar denna prydnad.

Jo, så är det väl, påsken närmar sig och med den kommer våren. Åtminstånde vårkänslan. Jag älskar påsken. Brukar dock inte pynta så värst mycket och mindre tenderar det att blir varefter åren går.

Efter några vackra med ganska ljumma dagar, för årstiden, brakade det totalt loss igår med både sol, regn och hagel. Hagel stora som ärtor.  Riktigt Aprilväder!
Idag är balansen återställd och det skiner en blek sol och temperaturen ligger på en för årstiden normal nivå.

Tänk ändå... först 1957 tilläts det att elever pratade andra språk än svenska på rasterna.
Finsktalande i Tornedalen skulle undervisas och tala svenska språket under skoltid. Språket som var svenskfinska modersmålet, heter Meänkieli, men fick inte talas.  Så var det sagt och bestämt. Nu gäller annat!! 

Såg ett program på tv igår som retar mig även idag, Karl Fredrik på Eklaholm....varje avsnitt jag sett springer tönten, förlåt uttrycket, omkring i morgonrock!!!! Varför?? Har stackaren inga andra kläder??
Kan bara inte med honom. Han verkar va en besserwisser och översittare. Må så vara att han är en duktig florist, men ändå. Jag har i alla fall sett mitt sista avsnitt av denna komedi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar