tisdag 12 januari 2021

endast en gång.......



Egentligen trodde jag aldrig det skulle hända. Att jag/vi skulle bevissta en fjädefäutställning. Nää, det fanns liksom inte på kartan innan de första hönsen av en tillfällighet kom till vår gård.
Min tidiga och tidigare uppfattning om höns slogs i spillror efter att jag fått stifta bekakntskap med några höns som tillfälligt skulle ha sin hemvist på våran gård.
Hönsen fick stanna, och fler införskaffades. Jag blev lite av frälst. Höns blev ett intresse.
Hönsen blev också ett mycket viktigt och trevligt inslag i vardagen hos oss.
Här spatserade de fritt omkring hur de ville och man kunde hitta dem lite varstans. De levde i harmoni med både hundar, hästar och katter. De flesta handtama, mer eller mindre.


I detta ruskväder som råder idag är det lätt hänt att tänka tillbaka på sommar och varmare stunder.
Och höns och sommar hör på något sätt ihop.
Många tycker, nog med rätta, att januari är en tråkig och erbarmlig månad. Så tycker inte jag. För min del betyder januari att det nu går mot det vackraste man kan tänka sig, våren.





Citatet idag blir ....
"Människan är fri så som fågeln i buren. Hon kan röra sig fritt - inom vissa gränser" / J.C.Lavatar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar