torsdag 6 oktober 2022

friska vindar

Här hos oss blåser det idag friska vindar. Har visserligen inte varit ute ännu men jag kan både höra och se hur det blåser. Hösten, är den här på riktigt nu?
Då är det väl dags att koka ärtsoppa? Sagt och gjort, idag kokas det.


Mannen gillar ärtsoppa och pannkakor så det ska han få.
Jag har haft den här grytan att koka bland annat ärtsoppa i längre än jag kan minnas, ändå har jag missat denna information....


längst upp står det ju så vackert markerat mängd som denna kastrull rymmer. Alltså, idag har jag lagat ca 7,5 liter ärtsoppa. Det kommer väl att räcka?.

Så till det här med höjda livsmedelspriser. Lite oväntat för mig är att det som tydligen höjts mest är vitkål?? Smör, kaffe och lax har också ökat mycket.

Jag har inte bara kokt ärtsoppa denna dag. Nädå, på den här tallriken låg en kanelbulle från i tisdags. Den har jag nu käkat upp. Lite torr och knaprig kanske men den slank ner.


Detta är kanske en totalt både onödig och ointressant information, men ändå.

Om en stund ska jag iväg till stora tvättstugan så jag får väl lämna er här.
Kanske hörs vi i morgon.





1 kommentar: