torsdag 24 november 2022

en månad till julafton

Såhär en månad innan julafton har jag köpt hem lite julblommor. Det är julstjärna, Amaryllis och hyacinter som blivit inhandlade.





Jodå, det är idag precis en månad till julafton. Kan de va rätt??
Hur fort får tiden gå egentligen??


Först ska jag kanske tala om vad som döljde sig på bilden häromdagen. En gissning har jag fått men det var tyvärr fel. Rätt svar är påsklämma. 



Så nu vet ni
Denna lilla otäcking låg på matten i vårt dator/arbetsrum och jag råkade barfota trampa på densamme. Aaaj så ont det gjorde.

Inför första advent har jag idag plockat fram de ljusstakar som ska pryda vårt köksbord och andra bord med adventsljus.
Advent är starten på julen för oss. Nu börjar nedräkningen.
Jag är väl ingen "julmänniska" men lite får det va. Till första advent vill jag ha alla ljusstakar klara, julgardin upphängda, juldukar strukna och gärna pålagda och utomhusbelysningen uppsatt och klar.

Nu börjar snart julbaket. Det blir inte så mycket av det heller detta år, eller numera. Tycker liksom inte det är lönt, det blir så mycket över som inte äts upp.
Julmaten är också minimerad. Det blir bara det "viktigaste" såsom skinka, rödkål, brunkål, någon sillinläggning, Jansson och kanske lite annat smått och gott. Inte glömma ris a la malta förstås.

Nu ska jag återgå till mina julblommor. Sen blir det tidig middag för mannen och mig, det blir ju spelkväll med grannarna senare i kväll.
Nu SKA jag vinna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar