torsdag 19 oktober 2023

ärtdag




Jodå, det är torsdag igen. Idag blir det ärtsoppa här på Casa Prelata. Mannen gillar men jag är väl så där. Kan mycket väl äta men är ändock inte en av mina favoriträtter.  Ärtsoppan kokt jag igår så den har fått stå tillsig över natten. Brukar ju bli bäst så.

Ute blåser det lite svala höstvindar idag. Detta har ändå inte hindrat mig från att ta en kort promenad. Ganska skönt faktiskt. När man sitter inomhus så mycket som jag gör är det bra med lite promenad och frisk luft.

Hittils har min morgon/dag sett ut som fölljer.....
Det blev en långsovmorgon idag. Klev upp först 08.30. Om inte min sovklocka sagt annat skulle jag kunna tro att jag sovit hyffsat även om jag vaknade med huvudvärk.

Så började dagen som den den brukar, ett glas vatten och två ordinerade piller.
Same precidier every morning.
Treon hoppade jag över. Huvudvärken släpper nog vad det lider.

Vad gjorde jag sen då??
Jo, jag tog in den sista pelargonen till uterummet. Där får den leva ett tag till.
Gick in i badrummet för tvätt och tandborstning.
Klädde mig
Nu bar det iväg till handlaren. Hade ju glömt köpa mjölk.
Hemma igen blev det frukost, två mackor, ett glas te och något glas vatten, same precidier as every day.
Katten påtalade att han vill ha sin andra frukost, så fick det ju bli. Kattens önskan = vår lag. 
Så var det dags att vattna krukväxterna.
Diskade, idag för hand.
Satte på tv:n för att kika på ett avsnitt av "evil lives here" en kuslig sann histora.

Hoppade jag över något jag tänkt mig eller bestämt mig för???
Ja, faktiskt. Ganska mycket och många saker kom på skam. Får väl bli en annan dag då.

Snart är det dags för middag. Idag är det "måltidens dag" och ja, ni vet ju vad som kommer serveras här.


Hemlagad ärtsoppa med tillbehör, dock inga pannkakor idag.
Det är visst också "gin och tonicens dag" men det låter vi passera.

Hoppas ni får en fin dag, en dag precis så som ni vill ha den.








I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar