torsdag 10 december 2020

främmande språk






Före andra världskriget var det tyska som var det viktigaste främmande språket i Sverige. Skulle man lära språk var det tyskan som gällde.
Så hände det....höstterminen 1946 (74 år sen) startade man att undervisa engelska språket i våra skolor. Engelskan sades vara lättare att lära, vilket jag kan hålla med om. Främst kanske grammatiskt.
Så har det allt sen dess varit engelskan som är första främmande språk i vår läroplan. 


Så har jag lite dåligt samvet.......
Jag har redan lagt färdigt mitt adventspussel!! Det som skulle vara ända fram till jul. Till mitt försvar kan jag säga att det var så in i bengen roligt att lägga att jag bara inte kunde sluta.




Tyvärr fattades en bit. Jag vet med säkerhet att jag inte slarvat bort biten. Tråkigt när sånt händer men är visst inte alls ovanligt har jag förstått från den pusselgrupp jag är med i.





Ett citat denna dag blir.....
" att ha ett andra språk är att ha en andra själ! / Karl den store

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar