onsdag 30 december 2020

språkets förändring



Kanske värdelöst vetande, men......
1945 skrotades verbens pluralform. Många tidningar hade nu gått över till att använda endast singularformer, som "
vi talar" i stället för "vi tala". Detta fick stor genomslagskraft, men alla var inte lika nöjda. I Trelleborgstidningen rasade  journalisten Gustaf Palmquist mot den, som han kallade "pigstavningsreformen". 

Ja, ja... nu till dagen.
Skulle klivit upp tidigt denna dag för att göra mina sista inköp inför årets sista dag, men så blev det inte. Orkade helt enkelt inte ta mig upp ur sängen när telefonen aggresivt påminde om att det var dags att vakna.
Bara att stänga av, vända kudden och somna om.
Nä, riktigt så enkelt var det ju inte. Väl vaken kan jag mycket sällan somna om så efter ca 15 minuter hasade jag mig ur sängen och stapplade ner till köket där jag gjorde mig en god kopp te och njöt av den tidiga morgon.

Det ovanliga med denna vecka är väl att jag fått inte mindre än två paket att hämta på utlämningsställe i byn.
Det ena var en Sodastreamer som jag tror jag ska ha användning för eftersom jag konsumerar en anselig mängd vatten. Skönt för mannen att slippa konka hem flertalet flaskor i veckor för att sen bära tillbaka alla tomglasen till pant.
Med lite klureri fick mannen och jag ganska snart streamern att fungera.

Det andra paketet var en tingest som jag inte planerat köpa just nu, men ibland blir det ju inte alltid som man tänkt eller planerat.




För att få detta inköp att fungera behövdes däremot experthjälp. Den son som bor närmst fick traska hemifrån för att hjälpa sin mamma. Äta sin kvällsmat fick han göra senare.

Varken mannen eller jag var till någon hjälp och nytta så vi fick i görligaste mån bidra genom att hålla tyst. Svårare för mig än för mannen kanske



En minimal bruksanvisning, enligt mitt förmenande, följde med men enligt sonen skulle detta räcka, och det gjorde det.

Nu ska mannen och jag gå till våra fina grannar och fika med tillhörande semla.
Hur gott är nu detta??



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar