torsdag 17 december 2020

torsdag och ärtsoppa

1944 bildades nämnden för svensk språkvård.
Målet var att forma ett tydligt och enhetligt svenskt skriftspråk!?
Nåja, nog om detta. Detta är förmodligen inget ni är så särskilt intresserade av.


En vecka kvar till jul!
Två veckor kvar av år 2020!


Idag är det torsdag och torsdag  förknippas ju starkt med ärtsoppa. Så kommer det att bli här hos oss idag. Men, trots att jag har all världens tid, så har jag valt köpesoppa till denna måltid. Nä, det är inte för att jag är lat utan för att det är ytterst ont om utrymma att förvara nämnda soppa på. Det får bli köpesoppa med köttkorv men utan plättar denna gång.


Denna morgon sov mannen ganska länge, klockan började närma sig halv tio och jag satt vid köksfönstret och njöt. Så rofyllt att sitta där och kolla den lugna lunk som råder i vårt område. Här tycks ingen ha bråttom.
När vi båda fått på oss lite kläder och gjort de dagliga morgonrutinerna blev det en kort promenad. Naturligtvis började det regna så snart vi kom ut genom dörren. Men inte låter vi oss nedslås av ett litet regn. Promenaden genomfördes till belåtenhet för oss båda.

Väl hemma igen blev det några mackor åt mig, mannen ville vänta eftersom han nyss ätit sin första frukost.
Tur att TV finns. Det blev ett och halvt avsnitt av en gammal serie. Varför bara ett och halvt kanske någon undrar. Jo, det var så länge internet/cromcast ville jälpa till.


Så kan jag konstatera att våra inomhus pelargoner, Mårbacka, ser ut att lida sina värsta kval. Ser lika illa ut som utomhuspelargonerna. Vill de ha vatten eller vill de inte.




Dom kommer bytas ut i veckan, men mot vad vet jag inte
Jag är verkligen INTE någon blomstermänniska med "gröna fingrar"


Vill se så lite som möjligt av dessa.

Inte ser det bättre ut för Novemberkaktusen. Den gillar jag inte ens så jag vet inte varför jag bryr mig.
Det tar vi en annan gång.
Har hoppats länge på att något positivt ska hända med dessa blommor , kanske ett underverk

På tal om underverk... detta citat kanske passar
"Underverk sker bara för den som tror på dem." /okänd





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar