torsdag 3 december 2020

Stavningsreformen


År 1906 skulle det ske. Språket skulle underlättas i skrift. Stavning med dt av t-ljud togs bort, alltså rödt blev rött och godt blev gott. f, fv och hv togs också bort  vid stavning för v-ljudet, haf blev nu hav och hafva blev hava med flera. Det är visst dags att skriva en ny  läsebok. Att skriva denna nya läsebok gick till Selma Lagerlöf. "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige", som utkom 1906, blev ett mycket viktigt verktyg för den nya stavningen. Denna stavning har vi än i dag.

Nåja, nog med nostalgi nu



Att dricka en öl kan va lycka för många, själv klarar jag mig fint utan. Inte för ty, så är det idag " dricka en öl dag", vad sägs om det tro?
Mannen tar sig nog en öl under dagen skulle jag tro.



December knallar vidare mot julen. Det blir i sanning en annorlunda jul.
Detta år har vi inget adventsljus, ni vet ett sådant man bränner på varje dag fram till jul. Ingen ide´, glömmer ju ändå att tända det. Går väl lika bra ändå.
Har också kommit på att jag glömt ta fram julpynt som jag varje år brukar smycka vårt hem med inför advent. Äsch, det gör väl inget. Har vi tur kanske det kommer ett advent även till nästa år.

Så till det mer allvarliga...
flera personer som jag känner väl, men som jag inte träffat på ett bra tag, har nu coronaliknande symtom. De flesta av dessa helt oberoende av varandra. Träffas nog inte ens vid normala tider.
Det känns som Covid19 kryper allt närmre.

Va rädda om er och håll avstånd, tvätta händer, gärna munskydd om så känns bra. 


Ett ordspråk på vägen
" Ord, liksom glasögon, gör allting suddigare som de inte gör klarare"/ Joseph Joubert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar