torsdag 3 juni 2021

redan torsdag


Jag gillar blad!
Därför blev det lite bilder av trädgårdens blad i morse. En av mina favoriter är Hostans blad. Vackert marmorerade.
Solen och vinden gör att blommorna kräver mer vatten oftare nu.
Alla växter här på Casa Prelata fick i morse en rejäl dos vatten. Det behövdes vill jag lova.

Begonian har också vackra blad ( enligt mig)


Hårdhet och stelhet som gör att de ger ett fint skydd för blomman, både mot regn och sol.

Rabarberblad är ju så enorma att det nästan är synd att plocka rabarbern


Rabarberbladet är så vackert i trädgården. Majestätiskt och överdådigt.
Idag blev en del av mina rabarber plockade och det blev väldigt luftigt i rabatten.



Om man kikar lite på en vanlig pelargon ser man att den har faktiskt också fina blad


Dessa lite sammetsaktiga med tydlig ådring. Pelagoner har så många olika färger och utseende på sina blad. Men visst, det är ju blomman som är fokus.

Nog om blad nu.....

1987 myntades bgreppet " Rinkebysvenska"
Så kallar man andra språk än svenska som används i bland annat Rikeby och andra förorter.
Är det diskriminering??
Nä, det kan jag väl inte tro.

En liten fundering kring tv-programmen.
Den ena reprisen avlöser den andra. Stackars de som inte har möjlighet att streama. Vad finns kvar att titta på?
Gamla och oftast dåliga repriser och allt för mycket reklam är oftast vad TV4 erbjuder. Nu finns det ju fler kanaler men bara marginellt bättre.

På stan pratar man som vanligt mest om Covid. Många av oss äldre har nu blivit fullvacinerade ( för detta år i vart fall) men det betyder ju inte att nu är allt fritt fram. Försiktighet bör tillämpas även i fortsättningen enligt min mening. Måste dock erkänna att jag saknar att kunna träffa folk lite mer fritt.

Magen kurrar och vill ha mat.
....... ligger efter lite i min matklocka. 
Medans jag fixar mig lite andra frukost kan ni ju ta er ut och njuta av ett underbart väder (åtminstånde där jag bor)

Vi hörs framöver


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar