torsdag 27 januari 2022

här har jag mina rötter.......




Svenska ortsnamnsarkivet grundades 1928, här kunde jag idag läsa om den ort där jag har mina rötter.
Arlöv som ortsamn kan spåras till börja av 1100-talet. Namnet har visst med någon form av arvegods att göra. Arvegods vid ån ( sege å) är ett tänkbart alternativ. Namnet stavades då Arleue.

Arlöv har egentligen "allt"  Närhet till flera större städer/orter, då tänker jag kanske mest på Malmö och Lund. Bra buss och tågförbindelser och ett större köpcentra. Det finns inomhusbad och ridhus samt flertal andra idrottsmöjligheter. Nära till hav och bad och rekreaktionsområde. 
Rikskänt är ju Arlövsrevyn som jag tror har upphört. Synd! 
Här finns blandad bebygelse, villor och högre hus, nytt och gammalt.
Här finns äldreboende, Arlövsgården, där jag för övrigt själv arbetat.
Skolor, dagis naturligtvis.  Ett nyare biblioitek finns. Här finns flera industriområden med arbetstillfällen.
Varför vill då inte alla bo i Arlöv? Ja, det kan man ju fråga sig. Kanske är det politiskt.

Det är idag en gråmulen och blåsig dag men mest regnig. Det blir en dag vid datorn har jag bestämt mig för. Här finns massor att göra. Både upprensning och i forskande syfte. Jag får ju så många uppslag och infall att hälften kunde va nog. Det som tar plats i mitt huvud just nu är intrese för orter och brukssamhälle. Min blick och tanke vandrar liksom bakåt i tiden. Jag har nog kommit till den ålder när då är intressantare än nu. Att lära känna och förstå sin historia.

Ha en fin dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar