torsdag 8 oktober 2020

alkis får man inte heta.....



På min tidiga morgonpromenad denna fina höstdag stötta jag på dessa vackra kinesiska lyktor, vilttväxande, i vårt närområde. Sådana hade vi på Ingatorp och naturligtvis gick då tankarna dit en stund. Inte för att jag saknar eller längtar tillbaka, för jag/vi trivs som fisken i vatten här vi bor nu. Blommorna kan jag kanske sakna, men nu vet jag vart jag kan gå för att titta på dessa skönheter.

Så var det ju det där med namn...... Enligt säkra källor är namnet Alkis ett vanligt förekommande förnamn i Grekland.  Men när en Grekisk man flyttade till Sverige ville han ha kvar sitt namn Alkis som mellannamn men då var det stopp. Alkis fick man inte heta. Inte ens om det inte var hans tilltalsnamn.  Så kan det gå!

Ett annat namnärende är den lille pojke som på BB fick arbetsnamnet "Gosse".
Föräldrarna blev förtjusta i ordet/namnet och ville döpa honom till just Gosse, men tji fick de. Sådant går inte an. Tycka vad man vill om detta.





Ha en bra dag ni alla, oavsett vad ni heter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar