fredag 9 oktober 2020

min första kontakt med djur.......



Igår fick jag frågan hur mitt djurintresse började, och mitt första egna djur.
Jag vet inte var mitt intresse kom från men de flesta människor gillar väl djur (vill jag hoppas).
Däremot minns jag att jag tjatade och tjatade om att få ett eget husdjur. En hund var väl på plats tyckte jag. Vi (familjen) hade alltid haft hundar eftersom det fanns ett jaktintresse i familjen. Nu tyckte dock min mor att nää, någon hund behövde vi inte. Mycket jobb och mycket ansvar.
En katt då?? Nää, verkligen INTE,  någon kattfamilj var vi inte så det blev nä även här.
Marsvin, hamster och kanin fick samma svar.

En kamrat till mig hade ett verkligen udda djur en vandrande pinne.
Här kunde det väl inte va tal om mycket arbete och stor nedskräpning. Min mor var pedant så någon nedskräpning fick det inte bli.

Jag lyckades!!



En vandrande pinne införskaffades, hur minns jag inte och inte hur den bodde och levde, men jag minns att det var ganska tråkigt.

Hur den försvann ur vår familj minns jag inte heller, och vill nog inte veta.




Nästa djur som blev mitt husdjur var en liten blå undulat.
Den var förvisso väldigt rörlig och aningen mer sällskaplig än pinnen, men, den smutsade ner och det gillades ju inte.  Detta till trots hade jag kvar den ganska länge och dessutom inköptes flera. Så en dag var fågelsagan slut. Sista fågel dog en naturlig död.




Min bror som var sjöman hade "skaffat" ett, vad han tyckte, lagom husdjur åt familjen. En sköldpadda!!
Vad jag minns av denna var att den levde i en påsidan lagd pappkarktong med någon form av strö, kanske halm eller hö. Minns inte så noga.
Vid något enstaka tillfälle klev den runt på golvet i sakta mak och var en stor fallrisk för mor.
Sköldpaddan flyttade från vår hem!





Min bror hade fler ideer om vad som vore kul som husdjur.
Från en av hans resor följde det med en liten dödskalleapa. Jo, du läste rätt, en APA.
Mor var som jag tidigare beskrivit både pedant och ville ha tyst och lugn och ro i hemmet. Då ska man absolut inte ha en apa. Den flög upp och ner på möbler, klättrade i gardiner och uträttade sin behov där det passade henne. Inget bra husdjur. Brodern åkte vidare på sjön och kvar va apan och en nästintill husterisk mor.
När brodern kom hem från sin resa bodde inte apan hos oss längre!





Jag har en bror till. Denne förstod att det på något vis måste ta slut på galenskaperna, men pratade med mor om att det trots allt är bra med djur.
Han, som var jägaren i familjen, lovade mor att hjälpa till att skaffa en HUND.
Hunden blev en korthårig tax som fick namnet Skott.
Äntligen fick jag hunden efter så lååång väg.




Snart var det dags för mig att lämna boet och nu kunde jag skaffa vilka djur jag ville.
Det blev hundar, katter och hästar. I vilken ordning minns jag inte med mitt djur intresse finns kvar.

Tiden då detta utspelar sig var så länge sedan att kappt kameran var uppfunnen. I vart fall hade jag varken kamera eller intresse att fotografera, därför är samtliga bilder idag lånade från internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar